Hulp

Veel voorkomende problemen

Ik krijg de melding "Het ophalen van de licentie is mislukt" op mijn Windows PC/laptop. Wat nu?

Dit verschijnsel heeft waarschijnlijk te maken met Silverlight.

Probeer eerst altijd een andere browser (Google Chrome, Mozilla Firefox of Internet Explorer) of indien voorhanden, een andere PC of Mac.

  1. Zorg dat je middels een snelle en stabiele verbinding met het internet verbonden bent. Een trage danwel instabiele verbinding kan de levering van de licentie negatief beïnvloeden. Zo is het bijvoorbeeld altijd beter om bekabeld te verbinden dan draadloos. Wij proberen altijd het juiste advies qua snelheid te geven, echter een dergelijke test blijft een momentopname en is altijd een theoretische inschatting.
  2. Eventuele popupblokkeringen in je browser dient te allen tijde worden uitgeschakeld. Is dit niet het geval, doe dat dan eerst. Sluit daarna alle programma's af en sluit je computer af. Start daarna weer op en probeer de bestelde titel nogmaals te bekijken
  3. Als je een andere browser dan Internet Explorer gebruikt, probeer dan met Internet Explorer nogmaals de bestelde titel te bekijken.
  4. Verwijder al je cookies. Sluit dan alle browservensters en start hem weer. Probeer nogmaals de bestelde titel te bekijken.
  5. Check de configuratie van Silverlight. Ga hiervoor naar Start >> Programma's >> tabblad Weergave. Controleer of daar de checkbox aanstaat waarmee aangegeven is dat je content met DRM kan bekijken. Probeer nogmaals de bestelde titel te bekijken.
  6. Check het beveiligingsniveau van je browser. Ga naar Extra >> Internetopties >> tabblad Beveiliging. Stel de schuifregelaar in op normaal en zet het vinkje van beveiligde modus uit (zie afbeelding hieronder). Sluit dan alle browservensters en start hem weer. Probeer nogmaals de bestelde titel te bekijken
  7. Check de privacy settings van je browser. Ga naar Extra >> Internetopties >> tabblad Privacy. Stel de schuifregelaar in op "Normaal". Sluit dan alle browservensters en start hem weer. Probeer nogmaals de bestelde titel te bekijken
  8. Als de bovenstaande oplossingen geen resultaat geven, verwijder dan jouw huidige installatie van Silverlight en deze opnieuw te installeren. Hier lees je meer over Silverlight en het verwijderen en installeren er van.

Ik krijg een wit vlak te zien als ik de video wil bekijken. Wat nu?

Dit probleem heeft waarschijnlijk te maken met de door jou geïnstalleerde Silverlight. De volgende stappen zouden het probleem kunnen verhelpen:

  1. Klik met je rechtermuisknop op het witte vlak
  2. Klik op Silverlight
  3. Ga naar het tabblad "toepassingsopslag"
  4. Selecteer hier http://www.hsvodlid.com en http://www.kijk.nl en verwijder deze links door op verwijderen te klikken onderaan het venster
  5. Open de video nogmaals. Hebben bovenstaande stappen het probleem niet verholpen, dan adviseren we je Silverlight te verwijderen en opnieuw te installeren. Hier lees je meer over Silverlight en het verwijderen en installeren er van.

Er wordt aangegeven dat ik Silverlight moet installeren maar ik heb deze al geïnstalleerd. Wat nu?

Waarschijnlijk is dit de oorzaak van een verouderde Silverlight plugin. Zorg altijd dat je de nieuwste versie van Silverlight hebt. Deze kun je downloaden in onderstaande link; http://www.microsoft.com/getsilverlight/get-started/install/default.aspx. Blijft de melding zich voordoen dan adviseren we je Silverlight te verwijderen en opnieuw te installeren. Je kunt hier vinden hoe Silverlight verwijderd en opnieuw installeert.

Ik krijg de melding "Het ophalen van de licentie is mislukt" op mijn Mac. Wat nu?

Dit verschijnsel heeft waarschijnlijk te maken met Silverlight. Probeer eerst altijd een andere browser (Chrome, Firefox of Internet Explorer) of indien voorhanden, een andere PC of Mac. Mocht dit niet lukken dan adviseren we je Silverlight te verwijderen of opnieuw te installeren. Klik hier om te lezen hoe je dit kunt doen.

Ik heb een film/serie gedownload, maar het lukt me niet om die af te spelen. Wat nu?

De films en series op KIJK zijn WMV bestanden. Deze kunnen niet zomaar afspeeld worden op een Mac. Om de video toch te kunnen bekijken adviseren we je de KIJK player te installeren en de video vervolgens in deze player te openen. De KIJK player kun je hier downloaden.

De player blijft laden (blauwe bolletjes blijven draaien). Wat nu?

Dit verschijnsel heeft waarschijnlijk te maken met Silverlight. Probeer eerst altijd een andere browser (Chrome, Firefox of Internet Explorer) of indien voorhanden, een andere PC of Mac. Mocht dit niet lukken dan adviseren we je Silverlight te verwijderen of opnieuw te installeren. Klik hier om te lezen hoe je dit kunt doen.

Algemeen

Hoe kan ik me registreren?

Je kunt je registreren door onder het kopje 'Inloggen' op registreren te klikken en vervolgens je gegevens in te vullen. Je ontvangt daarna een activatie e-mail met een link om je account te bevestigen. Zodra je op deze link hebt geklikt, is je account geactiveerd en kun je inloggen.

Waarom moet ik me registreren?

Om films en series te kunnen huren en kopen op KIJK moet je geregistreerd zijn. Als je inlogt met je e-mailadres/gebruikersnaam en wachtwoord dat je hebt opgegeven, herkent KIJK jou. Zo kun je ook eenvoudig onder ‘Ik KIJK’ terugvinden welke films en series je al betaald hebt en nog kunt bekijken.

Kan ik mijn gegevens wijzigen?

Het is mogelijk om je persoonlijke gegevens te wijzigen via het menu-item ‘Ik KIJK’. Ga vervolgens naar ‘Profiel’ om gegevens als je wachtwoord te wijzigen. Let op: om je gegevens te wijzigen moet je ingelogd zijn.

Hoe kan ik mijn e-mailadres en/of gebruikersnaam wijzigen?

Je e-mailadres wijzigen is niet mogelijk. Je bestelhistorie is namelijk gekoppeld aan je e-mailadres in combinatie met je gebruikersnaam. Indien je je e-mail adres wilt wijzigen doe dat dan via het contactformulier. We sturen je de nieuwe gegevens dan zo snel mogelijk toe per e-mail.

Films, series kopen en bekijken

Wat is het verschil tussen huren en kopen?

Afhankelijk van de rechten die wij krijgen van de filmmaatschappijen kun je films en series huren of kopen. Huren betekent dat je een titel streamt (bekijkt op KIJK.nl zelf). Je krijgt na betaling tot maximaal 30 dagen de tijd (afhankelijk van de licentie die KIJK van de filmmaatschappijen heeft gekregen) om de titel op te starten. Daarna krijg je, afhankelijk van de titel 24 of 48 uur de tijd om de titel te bekijken.

Kopen betekent downloaden op je pc of laptop. De titel wordt dan van jou. Je kunt deze vervolgens zo vaak kijken als je wilt. Je krijgt na betaling 48 uur de tijd om de titel te downloaden. Hiervoor heb je maximaal vijf pogingen.

Hoe kan ik mijn films en series bekijken?

Na betaling vind je onder het menu-item ‘Ik KIJK’ (op KIJK.nl) en onder 'Mijn titels’ (op je Smart TV) onder andere de films en series die je nog kunt kijken.

Kan ik de film, serie verder kijken nadat ik deze tussentijds heb afgesloten?

Ja, dat kan. Je kunt alle films en series binnen 24 of 48 uur na de eerste keer opstarten zo vaak bekijken als je wilt. Of het 24 of 48 uur is, zie je bij het aankopen van de film of serie. Na de licentieperiode van 24/48 uur, is het niet meer mogelijk om de film of serie opnieuw te bekijken. Wil je dit toch, dan moet je de film of serie opnieuw kopen.

Kan ik het bekijken van een serie of film tijdelijk onderbreken?

Ja, dat kan. Als je de film eenmaal bent gestart, kun je deze binnen 24 of 48 uur zo vaak pauzeren of onderbreken als je wilt. Of het 24 of 48 uur is, zie je bij het aankopen van de film of serie. Na de licentieperiode van 24/48 uur, is het niet meer mogelijk om de film of serie opnieuw te bekijken. Wil je dit toch, dan moet je de film of serie opnieuw kopen.

Kan ik de films ook opslaan of branden?

Ja, het is mogelijk om de gekochte films op te slaan. Klik op de knop ‘Kopen’ en volg de instructies. Branden wordt door de filmmaatschappijen niet toegestaan.

Kan ik ook buiten Nederland films, series of programma's bekijken?

Nee. Wij beschikken alleen over de Nederlandse auteurs- en exploitatierechten voor de films, series en programma's die wij aanbieden. Hierdoor is het niet mogelijk om zowel gehuurde series of films als gratis video content in het buitenland te bekijken. Uiteraard is het wel mogelijk gekochte films of series op de eigen laptop af te spelen in het buitenland.

Kan ik als Apple/Mac gebruiker films en series bekijken?

Ja, dit kan, mits gebruik wordt gemaakt van de volgende internetbrowsers bij het huren van films of series: Safari (vanaf versie 3.2.1), Mozilla Firefox (vanaf versie 3.0.6) en Google Chrome (vanaf versie 5.0.335). De internetbrowser Opera wordt niet ondersteund. Kopen (en dus downloaden) is mogelijk door gebruik te maken van de KIJK player voor het afspelen van de video. Deze kan hier worden gedownload.

Ik kan mijn gekochte of gehuurde film of serie niet terugvinden in mijn account. Hoe kan dit?

In verband met rechten zijn niet alle series en films op elk apparaat te bekijken. Een aantal van onze series is daardoor niet te zien op een apparaat met Apple iOS en Android als besturingssysteem. Zo kan het zijn dat een serie die je gehuurd hebt op je laptop of PC, niet te bekijken is op je tablet, smartphone of Smart TV.

Kosten en betalen

Wat kost het huren en kopen van films en series?

Huren:

  • Nieuwe film: € 4,99
  • Oudere film: € 2,99 of € 3,99
  • Aflevering van serie die al op tv is uitgezonden: € 1,49
  • Aflevering van serie die nog niet op tv is uitgezonden: € 2,49

Kopen:

  • Nieuwe film: € 16,99
  • Oudere film: € 9,99
  • Aflevering van serie die al op tv is uitzonden: € 1,99 of € 2,49
  • Aflevering van serie die nog niet op tv is uitgezonden of momenteel wordt uitgezonden: € 2,99

Hoe kan ik betalen?

Je kunt betalen met iDEAL (via je eigen bank) of met creditcard (Visa of Mastercard). Op een Smart TV is het alleen mogelijk om te betalen met een creditcard (Visa of Mastercard).

Is betalen via een creditcard veilig?

Betalingen met creditcard op KIJK.nl zijn uitermate veilig. De site maakt gebruik van een SSL-verbinding (Secure Socket Layer) met de creditcardmaatschappijen, waarbij je creditcardgegevens ‘versleuteld’ verzonden worden. Deze ‘versleuteling’ gaat zelfs zo ver dat voor ons het creditcardnummer niet te zien is. Betaalgegevens van de gebruiker worden niet opgeslagen bij KIJK en zijn alleen bekend bij je eigen bank. De gegevens die wel getoond worden, worden tijdelijk ter beschikking gesteld door de bank tijdens het betaalproces.

Welke melding zie ik op het afschrift van mijn creditcard?

Op je afschrift zie je de omschrijving ‘KIJK.nl’.

De creditcard betaling lukt niet. Hoe komt dit?

De oorzaak voor het weigeren van de creditcardautorisatie varieert van ‘niet voldoende saldo’ tot geen verbinding kunnen krijgen met de creditcardmaatschappij. Indien een dergelijk probleem zich voordoet adviseren we je contact met je creditcardmaatschappij op te nemen. Dan kan beoordeeld worden wat de uiterste betalingslimiet is en of daarbij eventueel andere betalingswijzen van toepassing zouden kunnen zijn.

Hoe werkt betalen met een creditcard?

Wil je betalen met een creditcard, vul dan je naam, creditcardnummer, vervaldatum van de kaart en de CVC code (Creditcard Verification Code) in. Deze gegevens worden zorgvuldig gecodeerd verzonden. Op deze manier zijn je gegevens beveiligd tegen onbevoegd gebruik. Na betaling heb je toegang tot het bekijken van de film of serie.

Hoe werkt betalen met iDEAL?

Bij het afrekenen van de bestelling geef je aan dat je met iDEAL wilt betalen. Klik dan op de iDEAL-betaalknop en selecteer jouw bank. Vervolgens word je doorgeleid naar je eigen bank waar de betaalopdracht voor je klaar staat. De bank vraagt je een aantal gegevens in te vullen waarna je de betaling autoriseert. Het bedrag wordt direct van je betaalrekening afgeschreven en KIJK.nl wordt geïnformeerd dat de bestelling is betaald. Je kunt de betaalde film of serie direct kijken.

Hoe lang is een film beschikbaar nadat ik betaald heb en hoe vaak kan ik deze bekijken?

Bij huren: Na betaling krijg je tot maximaal 30 dagen de tijd om het kijken te starten. Als je de film of serie eenmaal hebt opgestart heb je, afhankelijk van de titel, nog 24 of 48 uur de tijd om de titel af te kijken.

Bij sommige titels verloopt binnen een maand ons recht om deze titel aan te bieden en heb je minder dan 30 dagen de tijd om te starten met kijken. We raden je daarom aan altijd zo spoedig mogelijk na het betalen je film of serie te bekijken.

Bij kopen: Na betaling krijg je 48 uur de tijd om de titel te downloaden. In deze periode kun je in totaal vijf pogingen doen om je film of serie te downloaden. Daarna is de titel van jou en kun je deze bekijken wanneer en zo vaak je wilt.

Kan ik gehuurde series/films bekijken op meerdere apparaten?

Afhankelijk van de rechten kun je een gehuurde film/serie op vier verschillende apparaten bekijken.

Het lukt me niet om online te bestellen. Wat nu?

Het succesvol afronden van een online bestelling is afhankelijk van diverse factoren, zoals de internetverbinding. Mocht je ergens niet verder komen in het bestelproces, sluit de browser dan volledig af, start deze opnieuw op en voer de bestelling opnieuw in. Als de bestelling niet correct is doorgekomen in ons systeem, schrijven we geen bedrag van je rekening af. Mocht er desondanks toch iets mis zijn gegaan, neem dan contact op met onze helpdesk

De betaling is verricht maar de film verschijnt niet in mijn account. Wat nu?

Het kan in een enkel geval voorkomen dat je na het betalen geen licentie krijgt. Betaal dan niet opnieuw, maar wacht 1 of 2 minuten. Het kan soms even duren voordat de betaling is aangekomen en de film of serie ook daadwerkelijk in je account terechtkomt. Mocht er toch iets mis zijn gegaan, neem dan contact op met onze helpdesk

Ik heb een paar minuten gewacht maar ontvang de film niet terwijl ik wel heb betaald. Wat nu?

Het kan voorkomen dat er tijdens het betalen iets misgaat waardoor de film of serie niet in je account verschijnt. Neem in dit geval contact op met de klantenservice via het contactformulier. Geef hierbij aan wat er mis is gegaan en vermeld je gebruikersnaam en om welke film of serie het gaat. Op deze manier kunnen we je zo snel mogelijk van dienst zijn.

Instellingen en vereisten

Wat zijn de minimale systeemeisen om een film of serie te kunnen bekijken?

Om de video content op KIJK af te kunnen spelen moet je het apparaat (PC/Mac/tablet/smartphone/Smart TV) voldoen aan bepaalde eisen. Wil je weten of het apparaat geschikt is om video content af te spelen? Doe dan de DRM check. Zorg altijd dat je de laatste versie van je browser en Silverlight hebt geïnstalleerd en je besturingssysteem alle updates heeft uitgevoerd. Hier (klik op 'System Requirements') vind je een overzicht van welke webbrowser en besturingssysteem met welke versie van Silverlight compatibel is.

Hoe moeten de cookie-instellingen ingesteld staan?

Zorg dat je cookie-instellingen in je webbrowser altijd op 'Medium' staat.

Welke Android player heb ik nodig om video's te bekijken?

Om video's te kunnen bekijken op je Android device heb je de MX-Player nodig. Deze player kun je downloaden via de Google Play-Store.

Silverlight

Wat is Silverlight en waar heb ik dat voor nodig?

Silverlight is een plugin van Microsoft die het onder andere mogelijk maakt video’s weer te geven in een webbrowser. Zorg altijd dat je de laatste versie van Silverlight en webbrowser hebt geïnstalleerd. In onderstaande link kun je zien welke versie van Silverlight je hebt en kun je de nieuwste Silverlight installeren: http://www.microsoft.com/getsilverlight/get-started/install/default.aspx

Hoe kan ik Silverlight installeren in Internet Explorer?

  1. Selecteer een titel die je wilt afspelen
  2. Klik op 'nu installeren'
  3. Klik op 'Bestand opslaan
  4. Zoek Silverlight.exe in de map Downloads
  5. Klik op 'Uitvoeren' wanneer dit wordt gevraagd in het venster 'Bestand downloaden'
  6. Klik op 'Uitvoeren' wanneer dit wordt gevraagd in het venster Internet Explorer
  7. Klik op 'nu installeren'
  8. Sluit het venster en de browser en start deze opnieuw

Hoe kan ik Silverlight installeren in Google Chrome?

  1. Selecteer een titel die je wilt afspelen
  2. Klik op 'nu installeren'
  3. Klik onder in de browser op de balk 'Downloads' op Silverlight.exe of zoek Silverlight.exe in de map 'Downloads'
  4. Klik op 'Uitvoeren' wanneer dit wordt gevraagd in het venster 'Bestand openen'
  5. Klik op 'nu installeren'
  6. Sluit het venster en de browser en start deze opnieuw

Hoe kan ik Silverlight installeren in Mozilla Firefox?

  1. Selecteer een titel die je wilt afspelen
  2. Klik op 'nu installeren'
  3. Klik op 'Bestand opslaan'
  4. Dubbelklik in het venster 'Downloads' van Firefox op Silverlight.exe
  5. Klik op 'OK' als dit wordt gevraagd in het venster 'Uitvoerbaar bestand openen?'
  6. Klik op 'Uitvoeren' wanneer dit wordt gevraagd in het venster 'Bestand openen'
  7. Klik op 'nu installeren'
  8. Sluit het venster en de browser en start deze opnieuw

Het installeren van Silverlight lukt me niet. Wat nu?

Ga voor hulp bij installeren of vragen over de installatie van Silverlight naar http://support.microsoft.com/kb/2608523/nl.

Hoe kan ik Silverlight verwijderen van mijn Windows PC/laptop?

  1. Als je Silverlight wil verwijderen klik dan op Start, Configuratiescherm en in Programma's op 'Een programma verwijderen'
  2. Klik in de lijst met programma's op de eerdere versie van Silverlight, zoals 'WPF/E" (codename) Community Technology Preview (Dec 2006), "WPF/E" (codename) Community Technology Preview (Feb 2007) of Microsoft Silverlight. Klik vervolgens op ‚Verwijderen'
  3. Als het verwijderen is voltooid, kun je de meest recente versie van Silverlight installeren.

Hoe kan ik Silverlight verwijderen van mijn Apple Mac?

Als het normaal verwijderen en opnieuw installeren van Silverlight op een Apple computer geen resultaat oplevert, dan dient de onderstaande methode te worden gehanteerd:

  1. Verwijder Silverlight en PlayReady folders van Macintosh HD > Bibliotheek > Application Support > Microsoft
  2. Verwijder Silverlight.plugin van Macintosh HD > Bibliotheek > Internet Plug-Ins
  3. Verwijder Silverlight folder van Macintosh HD > Gebruikers > Gebruikersnaam > Bibliotheek > Application Support > Microsoft
  4. Verwijder Silverlight Preferences alias van Programma's folder
  5. Prullenbak leegmaken
  6. Computer volledig afsluiten en daarna weer opstarten
  7. Speel de video opnieuw af.

Of

  1. Open de vaste schijf. Dubbelklik op het pictogram voor de vaste schijf op het bureaublad
  2. Zoek de invoegtoepassing. Ga naar de map met internetinvoegtoepassingen: /Library/Internet Plug-Ins/
  3. Verwijder de invoegtoepassing
  4. Sleep een van de volgende bestanden naar de prullenbak: Silverlight.plugin en WPFe.plugin

Films en series kijken op een Smart-TV

Hoe kan ik films en series van KIJK op mijn Smart TV bekijken?

Om films en series te kunnen kijken op een Smart TV dien je je tv te koppelen aan je KIJK account. Selecteer de KIJK app op je Smart TV. Ga vervolgens in het linker scherm naar films en series en selecteer de titel die je wilt bekijken. Als je dit voor het eerst doet, vraagt de televisie om te koppelen met je KIJK account en er verschijnt een code in beeld. Ga nu met je PC/laptop of smartphone naar www.kijk.nl/koppelen.

Vul de code in in het veld "Koppelcode". Als je al een KIJK account hebt, geef je dat hier aan en klik je op "Verder". Als je nog geen KIJK account heb, geef je dat hier ook aan en kun je je eerst registreren. Ga na de succesvolle registratie opnieuw naar www.kijk.nl/koppelen. Klik op je Smart TV op "Ververs".

Om vervolgens films of series aan te kopen, heb je een Pincode nodig. Deze kun je instellen in je KIJK account op je PC of op je Smart TV.

Hoe kan ik een Pincode instellen of wijzigen op mijn PC/laptop/smartphone?

Deze kun je instellen in je KIJK account je als je bent ingelogd. Ga naar "gegevens wijzigen" en vul je nieuwe pincode in.

Hoe kan ik een Pincode instellen of wijzigen op mijn Smart TV?

Ga naar instellingen, films en series, wijzig pincode.

Met welke Smart TV's kun je films/series bekijken?

Met de volgende merken televisies kun je films en series bekijken: Philips (2011, 2012, 2013), Samsung (2011, 2012, 2013), LG (2011, 2012, 2013)

Kan ik een film die ik op mijn PC gehuurd heb ook op mij SmartTV bekijken?

Ja, dit kan als je Smart TV gekoppeld is aan je account. Zie ook "Hoe kan ik films en series van KIJK op mijn Smart TV bekijken?"

Mijn vraag staat er niet bij, hoe kom ik in contact met KIJK?

Je kunt hieronder vragen en opmerkingen versturen naar KIJK.