ALGEMENE VOORWAARDEN KIJK

Algemene Voorwaarden KIJK

1. Definities

Aanbieder:

SBS Broadcasting B.V..

Aanmelding:

De aanmelding en registratie bij KIJK van de Klant op het Platform om door middel van het aanmaken van een Account gebruik te gaan maken van de Diensten.

Account:

De persoonlijke omgeving op het Platform waarin de Klant met een Apparaat toegang tot de Dienst heeft;

Afspeellicentie:

De door Aanbieder aan de Klant verstrekte licentie om gecodeerde Content af te spelen volgens de licentievoorwaarden zoals opgenomen in deze Algemene Voorwaarden KIJK en de Orderbevestiging;

Algemene Voorwaarden KIJK:

De onderhavige algemene voorwaarden voor de video-on-demand dienst “KIJK”.

App:

De mobiele KIJK applicatie op IOS, Android of ander besturingssysteem.

Apparaten:

De apparaten waarop Content afgespeeld kan worden.

Content:

Het gedeelte van de Dienst dat beeld- en/of geluidsmateriaal bevat.

Diensten:

De op KIJK van tijd tot tijd aangeboden diensten, bestaande uit (a) de toegang tot het Platform, (b) het via het Platform leveren van Content aan de Klant o.g.v. een al dan niet in tijd beperkte Afspeellicentie, (c) de elektronische helpdesk, de KIJK nieuwsbrief, alsmede alle eventueel (later) toegevoegde diensten en/of producten. Voor zover in deze Algemene Voorwaarden KIJK over de “Diensten” wordt gesproken, worden zowel alle hiervoor genoemde onderdelen van de Diensten afzonderlijk als gezamenlijk bedoeld.

Gegevens:

De door een Klant bij Aanmelding, in Account en/of bij het sluiten van een Overeenkomst op afstand opgegeven persoonsgegevens.

Inloggegevens:

De door de Klant opgegeven strikt persoonlijke combinatie van emailadres en wachtwoord.

Klant:

De privé persoon die zich heeft aangemeld bij KIJK en een Account heeft aangemaakt.

Overeenkomst op afstand:

De overeenkomst waarbij in het kader van een door Aanbieder georganiseerd systeem voor verhuur en verkoop op afstand van Content, tot en met het sluiten van de overeenkomst met de Klant uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor communicatie op afstand.

Orderbevestiging:

De door Aanbieder aan de Klant te versturen bevestiging van de bestelling van de Klant van Content met een Afspeellicentie via het Platform.

Platform:

App of Website.

Website:

Het deel van de website met domeinnaam www.KIJK.nl dat ter beschikking staat aan de Klant als onderdeel van de Diensten.

Storing:

Het niet beschikbaar zijn voor de Klant van een substantieel gedeelte van de Diensten.

2. Identiteit Aanbieder

  1. De identiteitsgegevens van de Aanbieder zijn:
    SBS Broadcasting B.V.
    Rietlandpark 333
    1019 DW Amsterdam
    Telefoonnummer: +31
    20 800 7000
    KvK-nummer: 33268595
    Btw-identificatienummer: NL8036.71.878.B.01
  2. De video-on-demand dienst “KIJK” die wordt aangeboden via het Platform wordt aangeboden door de Aanbieder.
  3. Ten aanzien van het videogedeelte van KIJK is het Commissariaat voor de Media belast met het toezicht op de naleving van de Mediawet 2008. Ten aanzien van de verhuur en verkoop van Content is de Autoriteit Consument & Markt belast met het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving consumentenrecht.
  4. De gezamenlijke juridische en redactionele verantwoordelijkheid voor het Platform en voor de via het Platform te verkrijgen Content ligt enkel en alleen bij Aanbieder. Voor vragen, klachten of opmerkingen kunt u zich richten tot de helpdesk via het daarvoor bestemde formulier op de het Platform.
  5. Aanbieder kan de rechten en verplichtingen die voor Aanbieder voortvloeien uit deze Overeenkomst op afstand geheel of gedeeltelijk overdragen.

3. Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden KIJK

  1. Op de Aanmelding, het gebruik van het Account en op elke Overeenkomst op afstand met betrekking tot de Diensten tussen Aanbieder en de Klant zijn de onderhavige Algemene Voorwaarden KIJK van toepassing.
  2. Aanbieder behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden KIJK te wijzigen. De meest actuele versie van de Algemene Voorwaarden KIJK is altijd via het Platform op te vragen.
  3. Indien enige bepaling in deze Algemene Voorwaarden KIJK geheel of gedeeltelijk in strijd met dwingend recht mocht blijken te zijn, blijven deze Algemene Voorwaarden KIJK voor het overige van kracht terwijl voor wat betreft de nietige of vernietigde bepalingen door Aanbieder nieuwe bepalingen worden vastgesteld die de inhoud van de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert.

4. Aanmelding en Inloggegevens

  1. Om van de Dienst gebruik te kunnen maken dient de Klant te zijn aangemeld bij KIJK en een Account te hebben aangemaakt.
  2. De Aanmelding van de Klant komt tot stand door het on-line invullen van de vereiste invoervelden van het aanmeldingsformulier op het Platform en de ontvangst hiervan door Aanbieder. Aanbieder bevestigt de ontvangst van Aanmelding en het aanmaken van een Account zo spoedig mogelijk per email op het opgegeven emailadres.
  3. De Klant is verplicht Aanbieder bij de Aanmelding te voorzien van, in ieder geval, een geldig emailadres en een zelfgekozen wachtwoord. De Klant staat in voor de juistheid en rechtmatigheid van de ingevulde gegevens en vrijwaart Aanbieder dienaangaande.
  4. Misbruik en/of oneigenlijk gebruik van de Inloggegevens komen voor rekening en risico van de Klant.

5. Content

  1. De beschikbare Content op KIJK zal voortdurend variëren. Aanbieder behoudt zich het recht voor om het aanbod van Content zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.
  2. De Content wordt - door middel van icoontjes - zoveel mogelijk aangeboden onder de vermelding van de eventueel vastgestelde leeftijds- en inhoudsclassificaties volgens de classificatie van Kijkwijzer. Door gebruik te maken van de Dienst, verklaart de Klant tenminste de voor de specifieke Content aangegeven leeftijd te hebben.
  3. De Klant zal aan kinderen of minderjarigen alleen die Content vertonen, laten vertonen of op welke andere wijze dan ook toegankelijk maken, die voor de betreffende leeftijdsgroep zijn vrijgegeven middels de leeftijds- en inhoudsclassificaties op het Platform.
  4. Gehuurde en gekochte Content kan bekeken worden op verschillende Apparaten met een maximum van 5 Apparaten per Klant in een gegeven periode.

6. Totstandkoming van de Overeenkomst op afstand en omvang van de prestatie Aanbieder

  1. Een Overeenkomst op afstand tussen de Klant en Aanbieder komt tot stand zodra de Klant aangeeft de geselecteerde Content te willen huren of kopen door op de Huur of Koop knop te klikken, waarna betaling plaats vindt en de Content kan worden bekeken. Het recht op toegang tot de Content ontstaat nadat Aanbieder de betaling heeft ontvangen.
  2. Vanaf het moment dat de Klant toegang heeft tot de Content, kan de Overeenkomst op afstand door de Klant niet meer ontbonden worden.
  3. De Content blijft te allen tijde eigendom van Aanbieder en/of haar licentiegevers. Na de totstandkoming van de Overeenkomst op afstand stelt Aanbieder de Content gecodeerd en versleuteld beschikbaar aan de Klant voor het streamen dan wel downloaden van de Content via een Afspeellicentie die geplaatst wordt op het Platform vanuit welke de Klant de Content heeft opgevraagd. De Afspeellicentie wordt afgegeven als de Klant de file opstart. De Content kan gedurende de volgende periode bekeken worden:
    1. Bij huren (streamen) krijgt de Klant tot 30 dagen na betaling de tijd om het kijken te starten. Vanaf het moment dat de Klant start met kijken, resteren er, afhankelijk van de titel, nog 24 of 48 uur om de titel af te kijken.
    2. Bij kopen (downloaden) krijgt de Klant na betaling 48 uur de tijd om de titel in maximaal 5 pogingen te downloaden voor opslag en onbeperkte afspelen.
  4. De Klant verkrijgt het recht om binnen de contractueel vastgelegde grenzen, zoals aangegeven op het Platform, in deze Algemene Voorwaarden KIJK en de Orderbevestiging, zoals geldend ten tijde van het opvragen van de Content en uit dien hoofde bekend bij de Klant, de Content in de privésfeer in Nederland te bekijken.
  5. Bij het ophalen van de film zal door middel van een speedcheck automatisch de optimale bandbreedte voor het afleveren van de Content voor de bestaande internetaansluiting worden gekozen en aangeboden.
  6. Aanbieder zal al het redelijke doen wat van haar te verwachten is om er voor zorg te dragen dat de Diensten geleverd kunnen worden. Aanbieder garandeert in verband met de aard van de Diensten uitdrukkelijk niet:
    • dat de Diensten te allen tijde beschikbaar zijn voor de Klant;
    • dat de Diensten aan de verwachtingen en eisen van de Klant voldoen; en
    • dat de aangegeven maximale snelheden voor dataverkeer altijd mogelijk zullen zijn.
  7. In het geval van (een gemotiveerde verdenking van) overtreding van verplichtingen die rusten op de Klant uit hoofde van deze Algemene Voorwaarden KIJK en/of een Overeenkomst op afstand, heeft Aanbieder het recht om de toegang van de desbetreffende Klant tot het Platform, de Dienst en de Content te blokkeren zonder dat Aanbieder hiervoor enige schadevergoeding aan de Klant verschuldigd zal zijn. Reeds door de Klant betaalde vergoedingen zullen in dat geval niet worden gerestitueerd en Aanbieder behoudt zich het recht voor een naheffing aan de Klant op te leggen en eventuele door haar of haar partners geleden schade op de Klant te verhalen.

7. Licentie en intellectuele eigendomsrechten

  1. Het gebruik van de Diensten door de Klant is geheel voor eigen risico van de Klant.
  2. De Content die door KIJK aan de Klant ter beschikking is gesteld is juridisch beschermd, in het bijzonder door intellectuele eigendomsrechten.
  3. De Afspeellicentie die de Klant met betrekking tot de gehuurde of gekochte Content van Aanbieder verkrijgt betreft een beperkte, non-exclusieve, herroepelijke, niet overdraagbare en niet-sublicenseerbare licentie om de gekozen Content conform de Algemene Voorwaarden KIJK, uitsluitend in huiselijke kring (voor persoonlijk en niet-commercieel gebruik) in Nederland op een Apparaat te bekijken.
  4. Alle (intellectuele eigendoms-) rechten die rusten op, verbandhouden met of voortvloeien uit (de inhoud van) (onderdelen van) de Dienst en het Platform– met inbegrip van doch niet beperkt tot afbeeldingen, gebruikersinterfaces, audio- en videomateriaal, de Content, redactionele inhoud en de scripts en software die worden gebruikt om de Dienst uit te voeren – berusten bij Aanbieder en/of de licentiegevers van Aanbieder.
  5. De Klant mag de Dienst en het Platform op geen enkele wijze gebruiken, anders dan voor gebruik van de Content in overeenstemming met deze Algemene Voorwaarden KIJK.
  6. Aanbieder verklaart dat zij van rechthebbenden op de Content de nodige toestemming heeft verkregen om aan de Klant de in artikel 7.3 omschreven Afspeellicentie te verlenen.
  7. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat door middel van een Overeenkomst op afstand intellectuele eigendomsrechten van Aanbieder of haar licentiegevers overgaan op de Klant. Alle door de Klant opgevraagde Content blijft uitdrukkelijk eigendom van Aanbieder of haar licentiegevers.
  8. De Content bevat technische beveiligingen, aangebracht door Aanbieder en/of haar licentiegevers, om de Content te beschermen en het gebruik van de Content te beperken in overeenstemming met de Algemene Voorwaarden KIJK. Het is de Klant niet toegestaan om:
    • de Content en/of een deel daarvan en/of het computerbestand waarmee de Content aan Gebruiker wordt aangeboden te kopiëren, aan te bieden, te verspreiden, te verkopen, te verhuren, over te dragen, te (sub)licenseren, te distribueren, ter beschikking te stellen aan derden of derden toegang te verlenen tot (delen van) de Content door het verstrekken van daartoe benodigde gegevens;
    • te (proberen om) de versleuteling en/of de beveiliging van de (doorvoer van) de Content en/of het computerbestand en/of de software waarmee de Content aan Gebruiker wordt aangeboden of via welke de Content wordt afgespeeld te omzeilen of te kraken, dan wel enig door of namens Aanbieder aangebrachte technische voorzieningen te omzeilen;
    • de Content aan te passen, veranderen, vertalen, of afgeleide werken van de Content te vervaardigen;
    • de Content te gebruiken in verband met bedrijfsmatige, of voor zakelijke, doeleinden;
    • het bestand waarmee de Content aan de Klant wordt aangeboden te de-compileren, kopiëren, verveelvoudigen of aan te passen om achter de beginspecificaties van het systeem en/of de ontwerpspecificaties te komen, of anderszins het bestand dusdanig te bewerken dat een voor personen leesbare code ontstaat; en
    • de Content en/of het bestand waarmee de Content aangeboden wordt aan Gebruiker te verveelvoudigen of te ‘branden’ op een fysieke drager, zoals, maar niet beperkt tot CD’s, DVD’s, Blue-ray, USB-sticks etc., of welke andere in te toekomst te ontwikkelen fysieke dragers.
  9. Aanbieder behoudt zich het recht voor om (een deel van) de Content te wijzigen, op te schorten of te verwijderen. Voor zover mogelijk zal Aanbieder de Klant hierover vooraf informeren.
  10. De Klant zal de Diensten alleen voor legale doeleinden gebruiken en alleen in overeenstemming met deze Algemene Voorwaarden KIJK, de Overeenkomst op afstand, de Orderbevestiging, de toepasselijke nationale en internationale wet- en regelgeving en met inachtneming van intellectuele eigendomsrechten op de Content.
  11. De Klant zal de vermelding van auteursrechten en andere intellectuele eigendomsrechten op de Content niet verwijderen of wijzigen. De Klant dient de Content te beschermen tegen elk gebruik door onbevoegde personen en tegen overig oneigenlijk gebruik.

8. Overige verplichtingen van de Klant

  • De Klant zal de voor het ontsluiten en afspelen van de Content doorgegeven digitale code uitsluitend voor dit doel gebruiken en deze niet manipuleren; overige informatie met betrekking tot het gebruikte coderingssysteem Microsoft DRM vindt men onder http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/de/drm/default.aspx
  • ‘Veel gestelde vragen’ en ‘voorkomende problemen’ met betrekking tot specifieke technische vereisten en beperkingen voor het ontvangen en het afspelen van gehuurde of gekochte Content zijn opgenomen op het Platform onder ‘hulp’.
  • De Klant zal geen activiteiten ondernemen die de beschikbaarstelling van de Diensten aan andere klanten van KIJK zal kunnen verhinderen of op nadelige wijze zou kunnen beïnvloeden.

9. Garantie en Vrijwaring

  1. Door het opvragen van Content garandeert de Klant dat de Klant de Content uitsluitend aanwendt voor privégebruik, en de Content niet verder verspreidt en/of openbaar maakt en zich aan de bepalingen in deze Algemene Voorwaarden KIJK en de Orderbevestiging zal houden.
  2. De Klant is aansprakelijk voor enigerlei schade die voortvloeit uit het gebruik van de Dienst(en) door de Klant. De Klant vrijwaart Aanbieder voor alle aanspraken van derden verband houdend met of voortvloeiend uit, schending van rechten, met inbegrip van maar niet beperkt tot, intellectuele eigendomsrechten.
  3. Bij overtreding van het bepaalde in artikel 7 en 9 verbeurt de Klant een direct opeisbare boete van €10.000,- per overtreding en €1.000 per dag dat deze overtreding voortduurt, onverminderd het recht van Aanbieder om haar daadwerkelijke schade op de Klant te verhalen.

10. Betaling

  1. Alle door Aanbieder gepubliceerde prijzen voor de Diensten zijn in euro’s en inclusief btw.
  2. De door de Klant aan Aanbieder verschuldigde bedragen voor het gebruik van de Diensten zijn weergegeven op het Platform en zijn de Klant bekend door het aangaan van de Overeenkomst op afstand en de keuzes die de Klant daarin maakt. Aanbieder behoudt zich te allen tijde het recht voor de tarieven te wijzigen.
  3. Tenzij anders overeengekomen zal de Klant de door aan Aanbieder verschuldigde tarieven betalen door middel van incasso middels de op het Platform aangeboden betaalmethoden iDEAL en Credit Card (Visa of Mastercard).
  4. Indien de Klant in gebreke is met de betaling van de aan Aanbieder verschuldigde bedragen, bijvoorbeeld doordat Aanbieder niet in staat is om de door de Klant aan Aanbieder verschuldigde betalingen te innen van de bank van de Klant, zullen de eventuele kosten van invordering van de verschuldigde bedragen alsmede eventuele invorderings- en incassokosten voor rekening van de Klant komen.
  5. De betalingsverplichting van de Klant bestaat voor de Klant ook indien derden, bevoegd dan wel onbevoegd Content hebben opgeroepen door middel van het gebruik van de Inloggegevens van de Klant. Dit geldt niet, wanneer de Klant het gebruik niet kan worden verweten. De Klant heeft de plicht om te bewijzen, dat hem het gebruik niet kan worden verweten.
  6. Aanbieder maakt gebruik van het betaalsysteem van Ayden.

11. Ondersteuning en Storingen

  1. Aanbieder zal zich inspannen een zo groot mogelijke beschikbaarheid van de Dienst te bieden. Aanbieder kan echter niet garanderen dat de Dienst te allen tijde zonder beperkingen of Storingen zal functioneren. Aanbieder streeft ernaar Storingen en beperkingen zo spoedig mogelijk te verhelpen en eventuele hinder daarvan bij de Klant zo beperkt mogelijk te houden.
  2. Indien sprake is van technische problemen, is Aanbieder gerechtigd de toegang tot (onderdelen van) de Diensten en/of (onderdelen van) haar systeem en/of interfaces (al dan niet tijdelijk) onmiddellijk en op ieder gewenst moment te blokkeren of het gebruik daarvan te beperken, en/of andere maatregelen te nemen, indien zulks in de opvatting van Aanbieder nodig is, zonder de Klant daarvan van tevoren op de hoogte te stellen.
  3. Aanbieder behoudt zich het recht voor om in verband met service, onderhoud en beveiliging van de Diensten en/of de systemen van Aanbieder, de toegang tot de Diensten en/of (onderdelen van) haar systeem (al dan niet tijdelijk) te blokkeren of het gebruik daarvan te beperken, indien zulks in de opvatting van Aanbieder nodig is. Aanbieder zal indien mogelijk de Klant tijdig van zulke maatregelen op de hoogte stellen.
  4. Indien een Storing, dan wel een ander incident, fout of defect het gevolg blijkt te zijn van handelen of nalaten van de Klant, kan Aanbieder de door haar gemaakte kosten ter opheffing van deze Storing, dan wel ander incident, fout of defect voor rekening van die de Klant laten komen.
  5. De Klant kan in verband met het functioneren van de Diensten gebruik maken van de elektronische helpdesk. De helpdesk is door de Klant te bereiken via het daarvoor bestemde formulier op de het Platform. De helpdesk zal zich naar beste vermogen inspannen om door de Klant gestelde vragen snel en accuraat af te handelen.
  6. Aanbieder is te allen tijde gerechtigd zonder voorafgaande bekendmaking aan de Klant wijzigingen en/of verbeteringen aan te brengen in de Diensten en/of de Diensten (tijdelijk) buiten gebruik te stellen en/of het gebruik ervan door de Klant te beperken en/of wijzigingen aan te brengen en onderhoud te plegen aan het Platform.

12. Privacy

  1. Aanbieder gaat zorgvuldig om met de persoonsgegevens van de Klant en handelt conform wet- en regelgeving op het gebied van de bescherming persoonsgegevens. Het volledige en actuele privacy beleid kan op elk moment online geraadpleegd worden op www.sbs.nl/privacy.
  2. De Gegevens worden gebruikt om uitvoering te geven aan de Overeenkomst op afstand. Bovendien kunnen deze Gegevens, indien de Klant hiervoor toestemming heeft gegeven, gebruikt worden om de Klant per e-mail informeren over interessante acties en aanbiedingen van KIJK, Aanbieder, Sanoma en zorgvuldig door Aanbieder geselecteerde derden waarbij deze uit naam van Aanbieder worden gestuurd. Indien een Klant tegen bovengenoemd gebruik bezwaar heeft, of indien een Klant de betreffende Gegevens wenst in te zien, te corrigeren of te doen verwijderen, kan een Klant dit schriftelijk kenbaar maken aan: privacy@sbsonline.nl of aan SBS Broadcasting B.V., Rietlandpark 333, 1019 DW Amsterdam onder vermelding van ‘inzage/wijzigen/wissen persoonsgegevens’.
  3. Aanbieder behoudt zich het recht voor om, met inachtneming van wet- en regelgeving , wijzigingen aan te brengen in haar privacy beleid.

13. Aansprakelijkheid

  1. Aanbieder is niet aansprakelijk voor enige schade met uitzondering van schade voortvloeiend uit opzet of grove nalatigheid aan de zijde van Aanbieder of haar wettelijke vertegenwoordigers of lasthebbers.
  2. Aanbieder is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van derden en onderaanemers, waaronder tekortkomingen van Ayden.
  3. Aanbieder aanvaardt geen aansprakelijkheid ten aanzien van het niet kunnen afspelen van de Content indien zulks het gevolg is van ontoereikende functionaliteit en/of storingen van de apparatuur of de internetverbinding van de Klant. In geen geval zullen de licentiegevers van Aanbieder aansprakelijk zijn voor het niet kunnen afspelen van de Content om welke reden dan ook.
  4. Schadeclaims jegens Aanbieder verjaren na afloop van 3 maanden, te rekenen vanaf het moment van het ontstaan van de schade, voor zover ze niet het gevolg van een ongeoorloofde of opzettelijke handeling zijn.
  5. Voor zover de aansprakelijkheid van Aanbieder is uitgesloten, geldt dit tevens voor met Aanbieder verbonden ondernemingen alsmede voor de persoonlijke aansprakelijkheid van het personeel, van werknemers, medewerkers, vertegenwoordigers, aandeelhouders en lasthebbers van Aanbieder en/of met Aanbieder verbonden ondernemingen.
  6. Onverminderd het bepaalde in dit artikel, is de aansprakelijkheid van Aanbieder te allen tijden beperkt tot het bedrag dat volgens de aansprakelijkheidsverzekeraar van Aanbieder voor het betreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het eventueel door Aanbieder uit hoofde van de verzekering te dragen eigen risico.

14. Geschillen en toepasselijk recht

  1. Alle geschillen welke tussen de Klant en Aanbieder mochten ontstaan zullen, voor zover rechtens mogelijk, worden bij uitsluiting berecht door de bevoegde rechter te Amsterdam.
  2. Op elke Overeenkomst op afstand tussen Aanbieder en de Klant is Nederlands recht van toepassing.